A A A

Misyjna rola mediów?

          Dzięki środkom masowego przekazu może istnieć kultura masowa. Tym terminem określa się typ kultury, której treści adresowane są do szerokiego kręgu odbiorców. Za pośrednictwem prasy, radia, telewizji, Internetu, komiksów „producenci kultury” starają się dotrzeć ze swoimi „produktami” do jak największej liczby osób. Niestety, jest to jednak przekaz jednostronny.
          Masowy odbiorca staje się bierny, a to wszystko przez charakter mediów. Przedsiębiorcy znaleźli źródło dochodów w zaspokajaniu kulturalnych potrzeb ludzi. Kultura masowa stała się dominującym rodzajem kultury usuwając w cień tzw. kulturę wysoką. Jej główną cechą jest prostota. W ciągu dnia, prawie w każdym działającym medium, można usłyszeć, obejrzeć, przeczytać wszystko to, co proste, łatwe i przyjemne, wszystko, co dostarcza ludziom rozrywki. Za to programy wartościowe transmitowane są zwykle w późnych, nocnych godzinach, kiedy nikt tego nie ogląda, bo wszyscy śpią. Świat widzimy takim, jakim pokazują nam go media. Warto więc zadać sobie pytanie, czy ten obraz świata, który dociera do naszych domów, jest prawdziwy?
          Z pewnością tak nie jest, bo większość mediów to media komercyjne, które zostały powołane nie po to, żeby kształcić, uświadamiać i mówić prawdę o rzeczywistości, tylko po to, żeby zarabiać pieniądze. Na rynku medialnym panuje przekonanie, że wszystko, co „obce” jest dużo lepsze od tego, co nasze - rodzime. Wystarczy przyjrzeć się choćby językowi mediów. Na dodatek mija nas grupa ludzi, gdzie co druga osoba nosi markowe ubrania zagranicznych firm. O co w tym chodzi, co się dzieje? Podobno Polacy nie gęsi… A więc?
Iwona KŁOS